UngeVærk

Københavns Kommune skulle relancere deres ungdomsklubber. Ikke kun som et kampagnetiltag, men som en total omstrukturering, og i den forbindelse havde de brug for et koncept og en visuel identitet, som kunne give sammenhæng på tværs af klubberne (UngeVærkerne), samtidig med at hver klub havde frihed til selv at præge sit udtryk, så det stemte overens med deres profil. 

Strategien bag Ungeværkerne var at skabe et "mulighedsrum" for de unge. De får mulighed for at bruge UngeVærker på tværs af byen, og de får mulighed for at deltage i smykkedesign, paddleboarding, klatring, musikproduktion, podcastproduktion og meget andet. Endda med professionelle instruktører. Så svarende til indholdet, har jeg skabt en visuel identitet, som giver et hav af muligheder for selv at skabe rammer og indhold – så det passer til de unge selv.

Min rolle: Koncept, Visuel Identitet, Art Direction, Grafisk Design, Rentegning  //  Bureau: Stupid Studio

Koncept: Dit værk – Mit værk – Vores værk

Under taglinen "Dit værk – Mit værk – Vores værk" kan både pædagoger og de unge udfolde sig frit ved hjælp af en fysisk og en digital værktøjskasse. Der er ingen designguide, for der er ingen regler. De får stillet en masse elementer til rådighed, så al deres kommunikation har en rød tråd, men sammensætningen er helt fri!

I stedet for et logo med en tagline, så består identiteten af en generel ungeværks-tape, en specifik ungeværks-tape, to tagline-tapes og en blank tape til specifikke buskaber. Se herunder.

Værktøjskassen

Hvert UngeVærk fik ved lanceringen udleveret en fysisk og en digital værktøjskasse, så de kunne præge deres UngeVærk præcis som det passede dem.

Den fysiske værktøjskasse består af tape, afspærringsbånd, forprintede ark, stickers og turpas.

Den digitale værktøjskasse består af gif'er, stickers og baggrunde, som kan bruges på Instagram via Giphy. Og herudover er der lavet en værktøjskasse i Powerpoint og som download på KK's website, som det primært er pædagogerne, som bruger.

Co-creation med målgruppen

Som en del af research-arbejdet afholdt vi to co-creations med de unge for at høre alle deres ønsker og forventninger. Herunder billeder fra co-creation 2, hvor de unge fik en beta-version af værktøjskassen i hænderne, og vi fik (ærlig :-) feedback og afsæt til kampagnedelen. Herefter var det hjem til tegnebrættet igen.

Examples of use

Lanceringskampagne

I forbindelse med co-creation med de unge forstod vi dels, at de ikke anede, at de havde alle de muligheder, som UngeVærkerne tilbyder, og som klubberne førhen har tilbudt – og dels, at de ønskede en kommunkation, som præsenterede dem for udbuddet. Heraf opstod idéen om at anskue konceptet som forlystelser, som man har et turpas til. 

Instagram – branding

Efter co-creation med målgruppen stod det klart, at Instagram er den absolut vigtigste platform for UngeVærkerne. Derfor oprettede vi en fælles profil for alle UngeVærkerme, og her samlede vi alt information og langt det meste kommunikation.

Instagram Guide

Det er bydende nødvendigt, at de unge kan orientere sig omkring, hvad de enkelte UngeVærker tilbyder, og hvor de ligger. Al denne info finder de under Guide-funktionen på Instagram. På den måde slipper de for at skulle ind på Københavns Kommunes website, hvilket for målgruppen anses for meget utiltalende. 

Merchandise

De unge har selv valgt hvilken merchandise, vi skulle producere. De ville rigtig gerne have, at de voksne skulle have en T-shirt, så man kunne se, hvem man skulle henvende sig til, hvis man ikke havde været der før. Og de ville selv gerne have en mulepose. Den bruger de nemlig til ALT :-)